לא מצאת פסק דין שחיפשת? ניתן לעשות חיפוש מתקדם ולמצא את כל רשימת פסקי הדין!

לפני

כבוד השופטת, סגנית הנשיא רותם קודלר עיאש

מבקשים

1.פלונית

2.פלוני

ע”י ב”כ עוה”ד אסתר אפרתי

נגד

משיבים

1.האפוטרופוס הכללי במחוז דרום משרדי ממשלה 999012 2.משרד הרווחה – לשכה משפטית דרום משרדי ממשלה 570001922

3.אלמונית

ע”י ב”כ עוה”ד מיכאל שיפמן

בענין:אלמוני (אדם שמונה לו אפוטרופוס)

פסק דין

1. שתי בקשות הוגשו בעניינו של מר אלמוני, אדם שמבקשים למנות לו אפוטרופוס.

פסק דין זה יכריע במחלוקת שבין בני המשפחה, כאשר בקשה אחת הוגשה ע”י אמו ואחיו של האשל”א ובקשה נוספת ע”י אשתו.

ביחס לשתי הבקשות הוגש תסקיר אחד במאוחד וכן הוגשה עמדת ב”כ היועמ”ש והתקיים דיון במעמד הצדדים, בו גם נכח האשל”א.

2. בבקשה מחודש מרץ 2024 אשר הוגשה ע”י אמו ואחיו, מבקשים הם להתמנות כאפוטרופסים על כלל ענייניו.

3. בבקשה מחודש מאי 2024 אשר הוגשה ע”י אשתו, מבקשת היא להתמנות כאפוטרופוס על כלל ענייניו.

4. אלמוני, אשר מבקשים למנות לו אפוטרופוס הינו גבר צעיר בן 33, נשוי אב לשני ילדים בגילאי ינקות עלה לישראל בשנת 2001, יחד עם משפחתו הכוללת את הוריו ואחיו ויש לו חמישה אחים.

5. בתסקיר ובבקשות צוין כי האשל”א עבר בשנת 2019 תאונת דרכים קשה, כאשר משאית בה נהג התנגשה חזיתית עם משאית אחרת. כתוצאה מהתאונה נכרתה רגלו השמאלית והוא סבל מפגיעות פיזיות נוספות.

6. צוין בתסקיר כי לאחר תאונת דרכים השתקם תפקד בצורה עצמאית ואף הביא לעולם יחד עם אשתו שני ילדים.

7. אין מחלוקת עובדתית כי בשנת 2023 חלה התדרדרות במצבו של האשל”א, כאשר בעקבות כאבי ראש מהם סבל, התברר כי בראשו גידול סרטני. האשל”א עבר ניתוח וטיפולים נוספים ואולם הוא מתמודד עם פגיעה שנוצרה בזיכרון לטווח הקצר, בעקבותיה הוא שוכח את כל מה שהתרחש תוך מספר דקות או שעות.

8. צוין בתסקיר כי טרם כניסתו לניתוח להסרת הגידול, מונתה אשתו כאפוטרופוס זמנית ל 6 חודשים. לאחר הניתוח, עבר שיקום בבית החולים, בסיומו חזר לגור בביתו יחד עם אשתו וילדיו. צוין ואין מחלוקת בין בני המשפחה כי לאחר שחרורו מבית החולים עברה אחותו לגור יחד עמו ועם אשתו על מנת לסייע להם בטיפול בו ובילדיו.

9. עוד צוין בתסקיר כי במקביל להתדרדרות במצבו הבריאותי של האשל”א, התגלה כי ילדיו סובלים ממום גנטי נדיר אשר גורם לעצמות חלשות וכל מכה או נפילה עלולה לגרום להם לשבר. במהלך כל תקופה זו של הגילוי הרפואי בעניין הקטינים, המשיך האשל”א לעבור הקרנות וכימותרפיה כשהוא זקוק להשגחה של 24 שעות.

10. צין כי האשל”א עבר תקופת שיקום נוספת בבית לוינשטיין כאשר בסופי שבוע חוזר לחופשות בביתו ואולם בסיום תקופת השיקום, סירבה אשתו כי יחזור לדירה המשותפת עקב הקושי שלה לטפל גם בו וגם בילדים ועל כן עם שחרורו בבית לוינשטין עבר לגור בבית הוריו.

11. צוין בתסקיר ואין מחלוקת כי מאז שחרורו מבית לוינשטיין, מתגורר האשל”א בבית הוריו בטיפול צמוד של אמו ואחיו אשר כאמור מבקשים להתמנות כאפוטרופוס על כלל ענייניו. צוין כי הקשר שלו עם הקטינים מתקיים מספר פעמים בשבוע, כאשר פוגש אותם מחוץ לבית מגורי הורו, למפגשים קצרים.

12. צוין כי עקב מצבו הרפואי למעשה הוא אינו מודע למצבם הבריאותי של ילדיו ואף אינו מודע למתרחש בחייו, שכן הוא שוכח לעתים לאחר חצי שעה דברים שחווה, לרבות טיפולים וכיוצ”ב.

13. צוין בתסקיר כי בחודשים האחרונים דאגו הוריו של האשל”א למכור את דירתם הקודמת שלא היתה מונגשת עבורו בבניין ללא מעלית וקנו דירה מרווחת עם ממ”ד, חדר שינה לאשל”א בדירה המצויה בבניין עם מעלית. צוין כי בבית בו הוא מתגורר עם בני משפחתו, הוריו ואחיו, יש עבורו חדר משלו עם חדר רחצה, אשר מונגש לצרכיו.

14. צוין בתסקיר כי אמו ואחיו של האשל”א היו רוצים שהוא ימשיך לגור עם אשתו וילדיו, אך טענתו כי האישה אינה מעוניינת בכך ואף הודיעה להם כי היא מתכננת לעבור לגור בבית שאן, בצפון הארץ, קרוב למשפחתה. ציינו כי הבהירה להם כי מבקשת לשים את האשל”א במסגרת חוץ ביתית, קרובה למקום מגוריה בצפון הארץ על מנת שתוכל להגיע לבקר אותו עם הילדים.

15. צוין בתסקיר כי אמו ואחיו של האשל”א אינם מוכנים שהוא יעבור להתגורר במוסד, וחוששים שמעבר מגורים למסגרת חוץ ביתית תגרום להתדרדרות במצבו.

16. העו”ס ציינה כי אחיו של האשל”א אחראי על הטיפול בו, לרבות ניהול המעקבים הרפואיים, קניית תרופות וכל אשר קשור לבריאותו.

17. העו”ס ציינה כי אשתו של האשל”א מתארת את המסירות בה טיפלה באשל”א, לאחר התאונה ועד לסיום השיקום בבית לוינשטין.

18. אשתו של אשל”א טוענת כי במהלך כל תקופה זו עד לסיום השיקום הקשר של משפחתו היה איתו רק בסופי שבוע.

19. בתסקיר מתייחסת העו”ס לכל שנמסר לה בענין מצבם הרפואי של ילדי בני הזוג, כאשר מעבר למום הגנטי שהילדים נולדו איתו, בנם של הצדדים אף סבל מדלקת קרום המוח בינקותו .

20. העו”ס מציינת כי אשתו של האשל”א מתארת כי היה קושי במגורי האשל”א יחד איתה ועם הקטינים שכן סבל מהתקפי זעם, הפסיק להתייחס לילדים והיה חסר סבלנות כלפיהם.

21 העו”ס מציינת כי אשתו של האשל”א טוענת כי לאחר אירוע שבו האשל”א תפס בחוזקה את ידו של הבן, הבינה כי התנהגותו מסכנת את שלומם של הילדים.

22. העו”ס מאשרת בתסקיר כי אכן אשתו של האשל”א מתכננת לעבור לגור ליד משפחת המקור שלה בבית שאן בצפון הארץ מבקשת להתמנות כאפוטרופוס לבעלה ומעוניינת להסדיר עבורו מסדרת מוסדית תוך שעומדת על כך שאינה יכולה לגור בבית אחד יחד עמו.

23. העו”ס ממליצה סופו של דבר לאחר סקירת מצבו הרפואי וצרכיו של האשל”א כי מוטב לאשל”א לקבל את כל המענים להם הוא זקוק בסיוע משפחתו הגרעינית, טובתו בהמשך מגורים במקום מגוריו הנוכחי, יחד עם הוריו ואחיו.

24 העו”ס מציינת כי בשיחו עמו הוא מצין כי זהו רצונו והוא אינו מעונין לעבור לגור במסגרת חוץ ביתית.

25. העו”ס מדגישה כי נוכח מצבו של האשל”א והפגיעה המשמעותית בזכרון, מנגנון תומך החלטה אינו מתאים עבורו .

26. בדיון שהתקיים במעמד כלל בני המשפחה לרבות האשל”א, עו”ס לסדרי דין ובאי כח הצדדים, שמע בית המשפט באופן ישיר את האשל”א, אשר הבהיר בצורה ברורה כי רצונו הוא להמשיך להתגורר עם הורו ואחיו. למרות שניכר שהסיטואציה היתה קשה עבורו, הוא הקפיד מאוד להתייחס בצורה מכבדת לאשתו, תוך שהוא מביע דאגה למידת הקשר שיישמר לו ולילדיו לאחר שאשתו תעבור להתגורר בצפון הארץ.

27. האשל”א הדגיש כי הוא היה רוצה לחיות עם אשתו וילדיו אך לצערו הדבר לא מתאפשר. הוא הדגיש כי כל עוד מצבו היה תקין הוא תפקד באופן עצמאי, אשתו טיפלה בו ושמרה גם עליו וגם על הילדים אך הבהיר כי נכון להיום, הוא מבין שהיא אינה יכולה לטפל בו והוא מעונין להישאר בטיפול אמו.

28. האשל”א הדגיש את שיקול הנוחות המתקיימת ומתאפשרת עבורו בבית אמו, יכול לבחור מתי לאכול, מתי להתקלח ואיננו תלוי בלוח זמנים של מסגרת חיצונית.

29. ב”כ יועמ”ש לאחר שנשמעו כל הצדדים הבהיר כי נוכח עמדתו של האשל”א לאחר עיון בתסקיר סבור כי טובתו של האשל”א לזכות לטיפול מיטבי ע”י אמו ואחיו.

30.ב”כ יועמ”ש הדגיש כי דווקא בשל כך שאשתו של האשל”א צריכה להקדיש משאבים רבים לטיפול בילדים הקטינים, בלתי סביר להותיר את האשל”א ללא טיפול, כאשר אם חלילה יצטרכו לקרוא לאשתו מהמסגרת והיא תהיה עסוקה בטיפול בקטינים, הוא עצמו יישאר ללא מענה.

31. לאחר שבית המשפט שמע את כלל בני המשפחה ובאי כח הצדדים, הציע בית המשפט מתווה מסוים שנועד להסדיר לא רק את סוגית מינוי אפוטרופוא לאשל”א אלא גם סוגיות נוספות. לא יכולה להיות מחלוקת כי בעניינו של האשל”א ישנם מספר עניינים שנוגעים לטובתו בהסדרת הקשר עם ילדיו הקטינים, ולאינטרסים שלו הנוגעים למקום מגורי הקטינים, שכן ברור לכל כי לאחר מעבר מגורי אשתו עם הילדים לצפון הארץ, הוא לא יצליח לקיים קשר עם הילדים כפי שמתקיים היום כאשר מתגוררים באותה עיר.

32. באי כח הצדדים לא הצליחו לגבש מתווה כולל, הגם שסוגיית מינוי האפוטרופוס דווקא יכולה היתה להיפתר כבר בדיון. בית המשפט איפשר לצדדים לבחון את העניין במשך מספר ימים נוספים. סופו של יום הוגשה הודעתם כי לא הצליחו לגבש הסכמות בסוגיות נוספות שרצו לקדם, כגון איזון משאבים ביחס לכספים המצויים בחשבון הבנק של האשל”א ואשתו וכן עניינים נוספים.

הכרעה

33. יוזכר כי התובענה שבכותרת איננה תביעה לפירוק שיתוף או איזון משאבים וענין נכסי האשל”א ואשתו. למעשה נכון לעת הזו, לא הוגשה ע”י אשתו של האשל”א או ע”י מי מטעמו כל תביעה בעניין סיום המערכת הזוגית.

יוזכר כפי שבית המשפט הבהיר בדיון כי למעשה, גם מעבר מקום המגורים מבאר שבע לבית שאן, לא בוצע כנדרש עם קבלת הסכמת האשל”א, אלא אך ורק על דעתה של אם הקטינים.

34. יחד עם זאת, האשל”א ובני משפחתו לא ניסו ואינם מנסים למנוע את מעבר המגורים שכן הם ערים לכך שאשתו של האשל”א זקוקה לסיוע טיפול בקטינים אותו תוכל לקבל מבני משפחתה הגרעינית כאשר תעבור להתגורר בקרבתם .

35. לא יכולה להיות מחלוקת כי יש לתת משקל משמעותי לרצונו של האשל”א, אשר מבהיר בקולו בעמדתו כי המקום הנכון עבורו לגור ולקבל מענה לכל צרכיו הוא בבית אמו ובסיוע אחיו.

36. לאחר עיון בכל שהונח בפניי ולאחר ששמעתי את כלל בני המשפחה ואת האשל”א בעצמו, אני סבורה כי אין מנוס נוכח מצבו למנות לו אפוטרופוס לכלל ענייניו.

37. נוכח העובדה שמי שמטפל בו בפועל דואג לכל צרכיו האישיים הרפואיים הם אחיו ואמו, אני מוצאת להיעתר לבקשתם להתמנות כאפוטרופסים לכלל ענייניו ומתוך שכך, אני מוצאת לדחות את בקשת אשתו להתמנות כאפוטרופוס לכלל ענייניו. אני מוצאת לדחות את הצעת אשתו של האשל”א כי במסגרת הטיפול שהיא מציעה עבורו, היא תרחיק אותו מקרבת משפחתו הגרעינית, תחפש עבורו מסגרת מוסדית שבה למעשה ישהה בבדידות תוך שאיננו זוכה להתגורר עם אשתו וילדיו והוא מורחק ממשפחת המקור שלו.

37. מדובר בהצעה שמוטב היה שלא היתה עולה, שכן ברור שאשתו של האשל”א הביעה עמדתה כבר לפני חודשים רבים, כאשר סירבה לאפשר לו לחזור לבית מגוריו יחד איתה ועם הילדים ולמעשה היא במעשיה ובבחירה שבחרה, קבעה עובדות בשטח, במסגרתן התברר כי למעשה הטיפול הטוב ביותר עבור האשל”א הוא בבית הוריו.

38. החלטה זו היתה החלטה נכונה עבור גם ילדיו של האשל”א שכן בכך למעשה הפכה אשתו של האשל”א פנויה יותר לטפל בילדים של הצדדים שגם הם בעלי צרכים מיוחדים ונגזר עליהם שלא לזכות לקבל את טיפול ושגחת אביהם בשל התאונה הטרגית והגידול הסרטני ממנו סבל.

39. בשים לב לאמור, צו מינוי פורמלי יינתן ויישלח.

40. מובהר כי סוגיות הנוגעות לקביעת זמני שהות, מזונות הקטינים ואיזון משאבי הצדדים, יתבררו במסגרת תביעות אשר יוגשו, ככל שיוגשו ולא מצאתי לתת הוראות מיוחדות לענין זה, אך מצופה כי אם הקטינים תאפשר לאשל”א להגיע לבקרם במקום מגוריהם הנוכחי בצפון הארץ.

41. בכך מסתיים בירור התובענה. המזכירות תשלח פסק הדין לצדדים ותסגור את שני התיקים שבכותרת.

42. מתירה העברה למאגרי פסיקה, בהשמטת פרטים מזהים.

ניתן היום, י”ח תמוז תשפ”ד, 24 יולי 2024, בהעדר הצדדים.

לחזור למשהו ספיציפי?

תמונה של פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין בישראל

פורטל פסקי הדין של ישראל - מקום אחד לכל פס"ד של בתי המשפט הישראלי והמחוזות השונים

השאר תגובה

רוצים לקבל עדכון לגבי פסקי דין חדשים שעולים לאתר?

בשליחה הינך מאשר שאנו יכולים לשלוח לך מידע שיווקי / פרסומי

error: תוכן זה מוגן !!